De drukte op de A28 tussen Amersfoort, Nijkerk en Harderwijk kan mogelijk worden verlicht met de herintroductie van de spitssprinter. Wethouder Koen Castelein vierde dit recente initiatief om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren.
De heringevoerde spitssprinter biedt extra treindiensten tijdens de ochtend- en avondspits, waardoor forenzen en reizigers een alternatief hebben voor de drukke snelwegen. De eerste rit vanuit Harderwijk op 7 april markeerde een belangrijke stap in het verminderen van verkeerscongestie in het gebied.
De 'flessenhals' op de A28 tussen Harderwijk en Amersfoort zorgt zowel 's ochtends als 's avonds voor opstoppingen. De heringevoerde spitssprinter biedt autobezitters een kans om over te stappen op het openbaar vervoer en verlicht daarmee de druk op de snelwegen.
In 2019 werd de spitssprinter voor het eerst geïntroduceerd vanwege overvolle treinen tussen Zwolle en Amersfoort tijdens de spitsuren. De extra spitstreinen bleken destijds een goed ontvangen oplossing voor dit capaciteitsprobleem.
Na een periode van stilstand vanaf oktober 2022 als gevolg van personeelstekorten, kon de spitssprinter dankzij verhoogde veiligheidsmaatregelen en financiële steun van de overheid opnieuw worden opgestart.
De herintroductie van de spitssprinter belooft niet alleen een vlottere doorstroming van het verkeer, maar draagt ook bij aan duurzame mobiliteit en een efficiëntere inzet van openbaar vervoer in de regio.